Huacachina & Arequipa

6 november 2017

Dinsdagochtend zijn we vanaf ons hostel naar het dorpje Huacachina gelopen. Op het eerste gezicht leek het niet zo’n bijzonder dorpje, maar als je midden in het dorp bent, zie je een betoverend meertje met palmbomen en op de achtergrond grote zandheuvels. Prachtig! Terug bij het hostel hebben we heerlijk in het zonnetje gezeten en in het zwembad gezwommen. Later die middag gingen we samen met nog vier anderen van het hostel sandboarden. We werden met een buggy opgehaald bij het hostel. De man die de buggy bestuurde racete met ons over de woestijnheuvels. Het ging best hard. Het leek wel of zaten we in een achtbaan. Zo nu en dan stopte de buggy op een zandheuvel en dan mochten we op een board naar beneden glijden. Best spannend! De heuvels werden steeds hoger en steiler. Maar het was super gaaf om te doen. Tot slot hebben we de zonsondergang bewonderd vanaf één van de grote zandheuvels. ’s Avonds hebben we gegeten bij een Chinees-Peruaans restaurant op aanraden van de hosteleigenaar. We hadden per ongeluk dubbel zoveel eten, omdat we door wat miscommunicatie twee keer een tweepersoonsgerecht hadden besteld. Het was zo lekker dat we ook nog bijna alles opgegeten hebben.

De volgende dag moesten we vroeg opstaan, want we hadden een tour geboekt naar de Ballestaseilanden. Dit zijn rotseilanden voor de kust van Paracas waar veel verschillende dieren leven. We waren nog maar net onderweg met de boot of we zagen dolfijnen. Op de rotsen zelf zagen we vooral heel veel vogels. Verder zagen we ondere andere pinguïns, zeeleeuwen en zeesterren. Na de boottocht gingen we naar een nationaal park in Paracas, maar hier heb ik niet zoveel van meegekregen, want ik voelde me in de bus ernaartoe niet lekker. Onze gids was super aardig en ik mocht voorin zitten. Hij wou me zelfs wel terugbrengen als het niks beter werd. In de loop van de middag voelde ik me gelukkig weer wat beter en heb ik nog wat van de prachtige uitzichten kunnen zien. We hebben geluncht in een visrestaurant in het park. We bestelden het dagmenu. Ze hebben hier bij elk restaurant een dagmenu, maar je moet hier wel expliciet naar (door)vragen. Het is veel goedkoper en je krijgt een voor-, hoofd- en een nagerecht. Het was erg lekker, ook al kreeg ik niet super veel eten naar binnen. Uiteindelijk waren we pas vijf uur weer terug bij het hostel.

Rond acht uur namen we de nachtbus naar Arequipa. Het was een busrit van meer dan twaalf uur. Van tevoren hadden we best wat horrorverhalen gelezen en gehoord over deze busreizen. Dat je bijvoorbeeld heel erg misselijk wordt of dat sommige bussen zelfs overvallen worden. Het was best een hobbelige weg met scherpe bochten. Je kon niks zien want het was pikkedonker buiten. Zo nu en dan reed de bus volgens mij super hard dus misschien was het ook maar beter dat we niets zagen! De bedden konden een heel eind naar achter dus we hebben redelijk wat kunnen geslapen. Misselijk zijn we er niet van geworden en overvallen ook niet dus het viel allemaal reuze mee! Aangekomen in Arequipa namen we een taxi naar ons hostel. We konden helaas onze kamer nog niet in (op de site stond inchecken vanaf 10 uur maar het was dus blijkbaar vanaf 2 uur). We hebben onze spullen gedumpt in het hostel en zijn het centrum van Arequipa ingegaan. In het centrum heb je een prachtig plein met een mooi groen park. Aan het plein staat een kathedraal waarachter je de vulkanen Misti en Pichu Pichu ziet. Een betoverend gezicht.

Froucke en ik hadden beide zin in een chocoladetaartje dus gingen we naar een bakkerij in een gezellige binnentuin. Bovenaan het menubord stond ‘Pastel de choclo’. Precies wat wij zochten, want met onze basiskennis van het Spaans wisten we dat ‘pastel’ zoiets als ‘taartje’ betekende. Helaas bleek ‘choclo’ niets met chocolade te maken te hebben. Het betekende ‘mais’. De cake met mais smaakte toch een stuk minder lekker dan het chocoladetaartje dat we graag wilden... ’s Middags zijn we naar het shoppingscentrum geweest en hebben we (bijna) de hele H&M leeg geshopt. Jammer dat we niet meer in onze backpacks mee konden nemen. Ook heb ik weer een nieuw warm vest gekocht. We zijn nog uiteten geweest en rond negen uur waren we terug in het hostel. Ik ben zowat meteen in slaap gevallen en dat was misschien maar beter ook want het matras was keihard. We hebben hier ook voor het eerst gedoucht met koud water. Misschien zijn we verwend door de vorige hostels maar we gaan voor het boeken van de volgende hostels toch wat beter de reviews lezen.

Vrijdag hebben we een free walking tour door Arequipa gemaakt. Je loopt dan mee met een gids die van alles verteld over de stad en achteraf kun je zelf bepalen hoeveel geld je geeft. De gids kon leuk vertellen en vertelde vooral over de typische dingen van Peru. Het leukste was de lokale markt San Camilo waar de gids ons mee naartoe nam. Er waren grote kramen met fruit en groente van onder tot boven opgestapeld. Ook waren er kramen met rauw vlees wat echt vreselijk stonk. We mochten een sapje proeven waar een kikker zonder huid van te voren in werd gedoopt. Volgens de Peruanen super lekker maar Froucke en ik sloegen toch maar over. Daarna mochten we zogenaamde cheese icecream proeven. Super lekker! Het ijs is trouwens niet gemaakt van kaas, maar het heet zo omdat het de gelige kleur heeft van kaas. ’s Middags zijn we nog naar een museum geweest waarin het twaalfjarige Incameisje Juanita wordt tentoongesteld. Juanita is 500 jaar geleden door de Inca’s geofferd aan de goden. Haar lichaam is voor een groot deel behouden gebleven doordat ze is bevroren in ijs. Indrukwekkend om te zien.

Dit was het voor nu even, later vertel ik meer over Arequipa.

1. Henriette:
    6 november 2017
    Leuk Tinus deze verhalen. Best spannend wat jullie zoal doen en meemaken. Ben benieuwd naar het volgende verhaal. Pas goed op jullie zelf daar.
  2. Adriaan:
    6 november 2017
    Moai ferhaal Tineke genietsje der fan
  3. Gert Bouma:
    6 november 2017
    Wat een avonturen ;) Al zoveel veel beleefd in die korte periode (ik vind het al best lang;))
    Maar ik had ook niet anders verwacht met zo'n top voorbereiding. Lekker genieten van de avonturen en dan kunnen wij genieten van jullie verhalen :) Pas goed op elkaar!

Groetjes Gert (dyn vriendje)xxxxxxxxx
  4. Amarins:
    6 november 2017
    Hahaha de H&M leeggeshopt, hoe kan het ook anders 😉 En dat vieze kikker-dip-drankje zou ik ook hebben overgeslagen, brr! 🐸 Liefs uit het koude Fryslân 😘
  5. Sippie:
    6 november 2017
    Moai Tineke, it is mar better dat ik dizze ferhalen efterôf lês want ik fyn it wol spannend allegear. Folle wille tawinske en goed op jim sels passe, dikke tút!
  6. Durk en Willy:
    9 november 2017
    Hoi Tineke wat een belevenissen en wat kun je mooi beeldend schrijven zo blijven we goed op de hoogte. Geniet ervan!! Lieve groet
    PS Gert eet vanavond bij ons;)
  7. Tineke:
    10 november 2017
    Wat leuk al jullie reacties!! Dat maakt het blog schrijven zoveel leuker! We genieten hier volop en passen natuurlijk goed op elkaar. Lieve groetjes uit Peru